Vår kund vinner Nudge Award 2018

Göteborgs Stad är nu världsmästare i nudging – använde beteendedesign för att tackla nedskräpning.

Vi är stolta över vår kund A Win Win World som i år har vunnit Nudge Awards 2018, även kallad världsmästerskapen i nudging, i kategorin ”Most Effective”. Under hösten 2016 har A Win Win World på uppdrag av Göteborgs stad genomfört nudgingstudier för att få rökare att fimpa i askkoppar istället för på marken. Den vinnande nudgen designades för att istället för förbud motivera och inspirera till att göra rätt. Roliga skyltar och orangea askkoppar sattes upp. Mindcamp medverkade med den statistiska analysen av effekten vilken påvisade att nedskräpningen på nudgade hållplatser var betydligt mindre än hållplatser där traditionella svarta askkoppar var installerade.

Stort grattis till A Win Win World! Vi ser fram mot flera framtida samarbeten.

 

För mer detaljer besök https://bit.ly/2lTZpRG