Qonnections Conference i Texas 2019

Tre personer från Mindcamp, Rasmus, Patrik och Jakob, korsade tidszonerna för att ta sig till Qliks årliga konferens Qonnections, som i år var i Dallas i Texas, 11-16 maj.

Qlik har haft ett mycket aktivt år, där företaget bl.a. köpt Data Catalyst (f.d. Podium) och Attunity. Attunity-affären stängdes bara dagar innan Qonnections drog igång. Med de företagsköpen i hamn har Qlik en tydligt bredare produktportfölj, och möjlighet att täcka alla stegen inom ”data supply chain”.  

Då passar det också bra med en konferens för att snabbt orientera sig i vad som är nytt. På Mindcamp är Qonnections första steget i vårt interna program för att snabbt skapa leveransförmåga på de nya delarna i verktygspaletten, ett program som är färdigt under tredje kvartalet i år.

Konferensen var som vanligt tätpackad med föreläsningar om ny teknik, best practice och idéer om hur man på bästa sätt berättar om fördelarna med Qlik. Samt förstås, trevligt sällskap och värdefullt nätverkande, både med anställda på Qlik och andra som också jobbar med att göra organisationer mer datadrivna.

Vi uppskattade speciellt Qliks initiativ kring ”Data literacy”, ett initiativ kring att öka förståelsen kring data och hur man jobbar datadrivet. Vi kommer själva ta till oss konceptet och idéerna, och vi är övertygade om att våra kunder också kommer ha stor nytta av det. 

Att få smaka på riktig Texas BBQ var inte helt fel heller!

Tack Qlik för denna gång, vi ser redan fram emot nästa år!

Highligts:

Rasmus: Hur de knyter ihop sin strategi med satsningen på Data Literacy, från produktutveckling till tjänstepaketering samt hur de försöker hjälpa partners att klättra i värdekedjan. Sen måste man nämna Elif Tutuks presentationer som var de absolut mest engagerande under Qonnections. https://blog.qlik.com/elif-tutuk/

Jakob: Otroligt att det fanns så många spår, var svårt att välja vad man skulle gå på. Samt att mässhallen var nog stor för att kunna ställa ut jordbruksmaskiner.

Patrik: Data literacy strategin tror jag är helt rätt satsning och något jag kommer ta med mig. Väldigt kul att även få träffa många av de Qlikare man följer på LinkedIn, bloggar osv. och få en chans att prata med dem.